Culturele markt - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu Culturele markt - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu

Culturele markt

Door: Natascha Hooft

Blijf op de hoogte en volg Natascha

20 Juli 2013 | Ghana, Damongo

Hoi allemaal,

Weer een reisverslagje vanuit Ghana.

Donderdagochtend miste er weer een leerkracht op de school. Dus eerst les gegeven aan 'groep 3'. Optelsommen met steentjes gedaan. Ook het alfabet geoefend en woordjes aangeleerd. Ook even geholpen bij de kleuters en wat dansjes gedaan (hoofd,schouders,knie en teen...). Bij P1 (groep 4/5) een biologietest afgenomen.
Donderdagmiddag hadden we een gezellige middag met de meiden die in het huis wonen. We hadden cola gekocht en dit vonden ze heerlijk. Er was ook een meisje van de school van een jaar of 8. Wij hadden maskertjes opgedaan, dus allemaal groene gezichten. Erg grappig om te zien bij hun. 'S avonds hebben we ook met die meiden gegeten. Normaal eten ze nooit met ons aan tafel maar in de keuken, maar nu Abraham weg was aten we gezellig met hun aan tafel. Ze vroegen ons van alles over Nederland. We hebben een hoop gelachen. Hierna zijn we wel op tijd naar bed gegaan, want we moesten er vrijdag om 4 uur in de nacht uit. Om half 5 's ochtends werden we namelijk opgehaald door een busje om naar Tamale te gaan. 3 uur in de bus gezeten dus we kwamen er rond 8 uur aan. Toen op Abraham gewacht en liepen we met hem naar de Culturele markt. Dit is een markt (allerlei hutjes, wat de winkels waren) waar je allerlei leuke souvenirs kunt kopen. Ik heb onder andere een kleine djembé gekocht. Ook bijvoorbeeld een tas met felle kleuren stof (typisch Ghanees). Van Abraham hadden we een armband met 'Ghana' erop gekregen. Abraham hielp ons ook met afdingen, want ze vragen erg hoge prijzen, omdat we blank zijn. Wat ook erg grappig was, is dat we Niels (de Nederlandse jongen die we op het vliegveld ontmoet hadden) weer tegen kwamen. Op deze markt was ook een eetcafé "Sparkels". Hier verkochten ze patat met Nederlandse mayo. Dus dit hebben we besteld! Was erg lekker. Eens wat anders dan rijst met kip en pittige andere maaltijden. Wat trouwens ook best goed te doen is! Ook was er een Ghanees die er werkte en best wat zinnen Nederlands kon, dus dit was erg grappig. Hij wilde ook nog meer leren van ons. Hij had een Nederlandse vriendin gehad en wist best veel van Nederland.
Hierna reden we met de taxi naar het busstation. Hier werden ook de schoolborden naar toe gebracht, die Abraham had besteld en wij hebben gekocht van het sponsorgeld. Dit zijn nu nog houten platen, maar worden maandag ergens naar toe gebracht waar ze helemaal klaar gemaakt worden. Het busje waar we normaal mee gaan, die ging niet.. Dus nu moesten we met een andere bus. Bij deze bus wordt de bagage bovenop gegooid en zitten er in de bus bankjes (eigenlijk voor 1 persoon) waar je met zijn tweeën op moet met een gangpad er tussen. Alleen is er ook in dat gangpad een soort klapstoeltje, waar door er geen gangpad meer over is. Er moeten dus eigenlijk 5 personen op een rij zitten, maar het was zo druk dat er in sommige rijen 6/7 mensen zaten. Ook stonden er nog allemaal mensen. Het was ook super warm dus het was een lange zware reis terug haha. We deden er 4 uur over. Rond 6 uur kwamen we weer aan op het busstation. De bus zou stoppen bij Abrahams huis, zodat we de schoolborden er daar uit konden halen, maar ondanks het 'stop' roepen, reden ze verder. Dus belden we daar Abraham op en kwam hij de spullen ophalen met een vriend. Ook ontmoette we daar de andere Nederlandse mensen, die voor een week bij Abraham blijven. Een gezin van 5 (vader, moeder, dochter van 18, dochter van 17 en een zoon van 13). Zij hebben een eigen auto met chauffeur dus we konden met hun mee rijden naar het huis. Wij gaan volgende week ook tegelijk met hun naar Mole. Erg gezellig en dan kunnen we dus ook op de heenweg mee rijden, erg fijn! Hierna gaan zij weer verder reizen. Toen we in het huis waren, hebben we met zijn allen gegeten (pannenkoek met rijst, groenten en kip) en wat gepraat. Verder ook op tijd naar bed gegaan, want we waren super moe.

Vanochtend weer naar het weeshuis geweest. Gevoetbald en geknuffeld met de kinderen. Het gezin heeft ook kennis gemaakt met ze.
Ik heb ze ook de markt in Damongo laten zien, die is er alleen op zaterdag, dus daar komen we net vandaan.

Morgen weer een kerkdienst van het weeshuis meemaken.

xxx

• 20 Juli 2013 - 22:53

Edith De WEger:

Hoi Natascha, leuk om je verslag te lezen. Omdat het Ellen niet lukte om het verslag te uploaden, was ik wel erg nieuwsgierig geworden! Zie morgen het verslag van Ellen wel. Fijn dat jullie het naar je zin hebt, ondanks wat fysieke ongemakken. Heb een fijne tijd. Groeten, Edith de Weger

• 24 Juli 2013 - 16:53

Angela:

He Natas en Ellen !!

Wat een super ervaring hebben jullie toch weer.... erg leuk om alles zo te lezen en jullie verhalen te lezen !

Toch wel apart om zover weg Nederlanders tegen te komen, je denkt (denk ik dan) dat je lekker alleen op de wereld bent (samen met Ellen) maar toch dan een heerlijk oer Hollandse familie tegen komen !!

Apart om zo ook les te geven en dan ook het zo heerlijk Nederlandse liedjes.... je zou er ook nog een Sinterklaas liedje tussen door kunnen gooien..... hahaha... is toch weer eens iets anders in de bloedhete hitte en dan denken aan de pepernoten, chocoletters...hahaha.

Heel veel succes nog in het Ghana en voorzichies !!

Dikke kus uit het snikhete Maasland..... ;)

Liefs, Angela, Ronald en Kim

• 24 Juli 2013 - 18:53

Lisette:

Hoi Natascha,

Wat gaaf om weer je verhaal te lezen. Je hebt al heel wat meegemaakt!!! Misschien wat Ganese recepten mee nemen naar huis???
    Leuk om les te ge geven, en ook nog rond te kijken. Wanneer ga je op safari???
    Heb je al veel foto's gemaakt??
    Groetjes Lisette en Piet