Alweer een week van alles meegemaakt - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu Alweer een week van alles meegemaakt - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu

Alweer een week van alles meegemaakt

Blijf op de hoogte en volg Natascha

04 Augustus 2014 | Ghana, Damongo

Alweer een week verder!

Maandag 28/7.
'S ochtends naar het weeshuis geweest en gespeeld met de kinderen. Twee oudere meiden waren aan het wassen en vroegen of wij ook nog was hadden. Zij wilden graag mee naar Abraham's huis om ons te helpen. Daar aangekomen mochten wij amper helpen en vonden ze het juist leuk om zelf te doen. Een super schone was kreeg ik terug! 'S middags maar kort naar het weeshuis geweest, want veel kinderen waren in Abraham's huis, dus daar ook weer heen terug gegaan en aan de kinderen geleerd hoe je loom armbandjes kunt maken. Veel elastiekjes gekocht in NL en ook gekregen van kinderen uit mijn klas voor de kinderen hier, dus had een hoop mee. De meiden en jongens vonden het super leuk. Uren ermee bezig geweest. Ze hadden het snel onder de knie. Geleerd hoe ze het op hun vingers moesten doen, dus iedereen was tegelijk bezig. Na het avondeten hadden Jolinda en Abraham wat kebab en Smirnoff ice gehaald om te proosten op één van de laatste avonden van Jolinda hier.

Dinsdag 29/7.
Het afscheidsfeestje van Jolinda! 'S ochtends inkopen gedaan samen met Jolinda. Er was geen eten meer in het weeshuis en de anti's hadden dit te laat doorgegeven dus at iedereen tussen de middag bij ons in huis. Becky, Faisha, Emilia en Ophilia bleven een nachtje bij ons logeren. Met zijn vieren in een bed. Het duurde even voordat de tweeling sliep, maar verder hebben ze gelukkig aardig uitgeslapen. Maar één keer eruit geweest met ze om naar de wc te gaan. Het lukte ze nog stil te zijn tot half 7.

Woensdag 30/7.
Armbandjes gemaakt met de logees en nagels gelakt. Afscheid genomen van Jolinda en naar het weeshuis gegaan.

Twee mannen ingehuurd om stenen voor het nieuwe schoolgebouw te maken. Cement en zand aangeschaft van het sponsorgeld. De mannen ook geld gegeven voor de lunch (omgerekend €2 euro per dag). Verder worden zij betaald per steen die zij maken. Dit betalen wij als er al een hoop gemaakt is.

In het weeshuis gevoetbald en memory gespeeld. Deze houten memory had ik vorig jaar meegenomen en had Rana goed bewaard! Ze hadden wel op de achterkant pen strepen gezet en wisten hierdoor precies wat bij wat hoorden (de strepen waren niet hetzelfde).
'S middags de foto's van een aantal schoolkinderen meegenomen die ik had laten drukken in NL. Samen met Laura en vier kinderen naar de huizen van de schoolkinderen gegaan en deze gegeven. Het was leuk om te zien waar deze kinderen wonen. Ze waren ook erg dankbaar en blij met de foto's. Één van de foto's was van een meisje die een paar weken terug overleden is. Erg verdrietig. Het was bijzonder om deze foto aan haar moeder te geven. De enige afgedrukte foto van haar kind. Zij was ontzettend dankbaar. Het was ontroerend om te zien en dit te kunnen geven.
De familie (ouders en twee jongens van 15 en 16) was inmiddels aangekomen. Zij zijn acht jaar geleden 1,5 uur geweest en sinds dien steunen zij het weeshuis. Nu komen ze voor 5 dagen.

Donderdag 31/7.
'S ochtends gevoetbald met de jongens en de geiten vanuit het binnenverblijf naar het gras gebracht. De oudere kinderen hebben ieder een eigen geit. Er was ook een erg schattig baby geitje.
'S middags het gesponsorde ondergoed uitgedeeld. Hier waren ze ontzettend blij mee!

Vrijdag 1/8.
Het schiet al op met de schoolblokken! Al iets van 400 zijn er gemaakt.
'S ochtends twister gespeeld en het weeshuis geverfd.
'S middags muizentrappetjes en bloemen gemaakt van stroken karton die de familie had meegebracht.

Zaterdag 2/8.
Samen met Laura, Aaron en Noah (de jongens van het gezin) naar de markt gegaan en mooie stof gekocht. Toch nog een mooie jurk laten maken, want er is een hele goede naaister in het dorp die ook allemaal mooie voorbeelden op posters heeft en het is ook nog eens goedkoop. Ook lekker fruit gekocht. Op de markt was er wel weer een man die denkt dat we in NL geld bomen hebben en stikken van het geld. Even vriendelijk uitgelegd dat wij er hard voor moeten werken en sparen. Zelf deed die man niet veel.
'S middags met alle oudere meiden en Gloria en Madina (jongere meiden) naar de markt gegaan en ze getrakteerd op een soort Ghanees kaashapje en frisdrank. Volgende week nemen we de jongens mee.
'S avonds met de oudere kinderen meegegaan naar de afsluiting van de jeugdkerkdienst. Waar veel werd gezongen en gedanst. Het was leuk om eens mee te maken.

Zondag 3/8.
'S ochtends kerkdienst in het huis van Abraham gehad met alle kinderen. Ze bleven ook eten tussen de middag en we hadden lekker drinken voor iedereen. Rond vier uur gingen ze pas terug. 'S avonds kwamen de meiden voor een meidenavondje en hebben we maskers opgedaan. Dit vonden ze geweldig. Ook nog armbandjes gemaakt.

Maandag 4/8.
Vanochtend de tekeningen gegeven die kinderen uit mijn klas voor een kind hier hebben gemaakt. Ze waren er super blij mee. Vooral dat iemand uit Nederland van hun leeftijd iets had gemaakt speciaal voor een van de kinderen. Ze wilden maar al te graag een tekening terug maken. Niet iedereen lukte dit even goed, maar er zijn een aantal mooie tekeningen en foto's uitgekomen die ik kan geven aan de kinderen uit mijn klas (van vorig schooljaar).

Inmiddels zijn er al 890 schoolblokken!

Nog erg naar mijn zin hier en woensdag op safari!

Groetjes Natascha

• 04 Augustus 2014 - 18:38

Ton En Wil:

Hallo Natascha, Weer genoten van je verslag je maakt heel wat mee in 1 week.
    Groeten van ons allemaal.

• 04 Augustus 2014 - 19:01

Jolande:

Hoi Natascha!
    Mooie verhalen weer! Wat zullen de kinderen van de Plaswijck ook weer blij zijn met hun tekeningen! Wat een leuk idee! Heel veel plezier verder en succes met alles wat je tegenkomt! Liefs Jolande xx

• 04 Augustus 2014 - 19:12

Jessica:

Hoi Natascha.
    Wij vinden het leuk met wat je allemaal doet zeker voor die kindjes echt heel leuk.
    Maar dat kan je wel en nog leuke dagen toegewenst van jan en jessica

• 04 Augustus 2014 - 20:27

Thea:

Hallo Natascha, heerlijk te lezen dat ze zo genieten van alle dingen uit Nederland gemaakt of gegeven door jou eigen groepje. Wordt er ook al een start gemaakt met het bouwen? Ik heb nl. geen idee hoeveel stenen je nodig hebt voor zo'n gebouw. Ben benieuwd wat je tegen komt tijdens je safari.
    Lieve groet Thea

• 04 Augustus 2014 - 20:46

Natascha Hooft:

Bedankt voor de reacties! Leuk dat jullie mij volgen! Het bouwen start nog niet, want alle werklui die dat kunnen, zijn aan het werk aan de weg in opdracht van een Chinees. Hopelijk kan er snel gestart worden. Er zijn ongeveer 2000 blokken nodig, dus we zijn goed op weg!

Liefs Natascha

• 04 Augustus 2014 - 20:46

Natascha Hooft:

Liefs Natascha

• 05 Augustus 2014 - 08:14

Anita:

Super om te lezen weer! Ervaringen genoeg voor je! Groetjes vanuit Italië van ons. XXX

• 05 Augustus 2014 - 10:59

Sylvia:

He Natasch,
    Geweldig dat je t zo naar je zin hebt! En
    Zo dankbaar werk!!! Dat je juist die ene foto
    Hebt van dat meisje! Dr moeder zal je eeuwig
    Dankbaar zijn! Super!! Wij hebben t ook naar
    Onze zin maar missen jou er wel bij! Anouk is blijven staan op de waterskies! En Roy lukt t nog niet

• 05 Augustus 2014 - 23:34

Joke Hehakaja:

Wat doe je weer leuke dingen met de kinderen! Erg leuk weer om je verhalen te lezen!! Veel plezier weer!
    Groetjes, Joke