De school. - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu De school. - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu

De school.

Door: Natascha Hooft

Blijf op de hoogte en volg Natascha

17 Juli 2013 | Ghana, Damongo

Maandag was de eerste kennismaking met de school. Er waren ongeveer 100 kinderen en 6 leerkrachten (3 mannen en 3 vrouwen). In de kleuterklas zitten 50 kinderen, in "groep 3" 20, in "groep 4/5" 15 en in de 3 hoogste klassen zitten ongeveer 6/7 leerlingen. Ze zouden om 8 uur starten met de school, maar dit werd iets later. Ze begonnen met alle kinderen in rijen te laten staan (klasrijen) en liedjes te zingen en bewegingen te doen. Hierna controleerde een juf bij alle kinderen hun nagels en tanden. Hierna zongen ze het schoollied en gingen ze al zingend en klappend naar hun eigen klas. Ik liep mee naar de kleuterklas. De kinderen zitten ongeveer met zijn 4en op één schoolbank. Ik heb respect voor de juf die voor deze klas staat, want ze doet het erg goed met 50 kinderen. Toch was het een chaos. Ik heb hier wat geholpen door liedjes te zingen, het alfabet te oefenen en een vis te kleuren. Rond half 1 terug gegaan om middag te eten. Even wat uitgerust, want ik was erg moe. Om half 4 liep ik weer (samen met twee oudere kinderen uit het weeshuis) terug naar het weeshuis. Ik zou les geven aan het "speciale klasje" maar ze waren aan het werk op het land om aardappels te planten, dus heb ik gevoetbald met wat jongere jongens en een aantal meiden. Ook hebben we memory (cijfers en dieren) gespeeld. Ik heb de ingezamelde kleding met de aunti's (de mensen die er werken) in de kasten gedaan, zij waren hier super blij mee. De kinderen zullen ze waarschijnlijk zondag aan trekken, omdat ze anders gelijk al vies worden en ze willen ze nog (even) mooi houden. Ik zal zondag dus een hoop foto's maken van de kinderen met hun nieuwe kleding aan!
's Avonds weer naar huis gegaan en gegeten. Screk gekeken met Ellen en Abraham en rond 9 uur mijn bed in (erg moe).

Dinsdagochtend hadden we eindelijk een douche!! Dus dit keer niet een emmer met water maar gewoon een douchekop waar je onder kon staan. Heerlijk. In de ochtend weer naar de school geweest. De kinderen kwamen gelijk op me afgerend. Geholpen bij de kleuters, want dar was eerst geen leerkracht (er was één leerkracht gewoon niet aanwezig, waarom weet niemand) en dan laten ze de 50 kleuters gewoon alleen achter. Dit werd een grote chaos. Ik heb toen wat liedjes gezongen (ABC) en Jip en Janneke (in het Engels) voorgelezen. Ook heb ik nog bij wat andere klassen geholpen, o.a. bij "groep 3" met het leren optellen met steentjes. We hadden ook een nieuwe bal meegenomen, waar de kinderen super blij mee waren. In de pauze heb ik dan natuurlijk ook voetbal gespeeld met de kinderen. Tussen de middag hebben we bij één van de aunti's gegeten die vlakbij het weeshuis woont. We konden in een kamertje op de grond gaan zitten op een zeil. Dit was haar woon/slaapkamer. Het matras was afgeschermd met een gordijn. Toen zag je ook weer goed de armoede, waar de mensen hier in leven. We kregen een heel groot bord vol met rijst groenten en vlees. Dit was lekker, maar veel te veel. Ook kregen we ieder een zak met water. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het weeshuis en hebben we les gegeven aan de "speciale kinderen" die niet aan het werk waren op het land of uit een ander dorp komen. Uiteindelijk hadden Ellen en ik ieder twee kinderen. De twee meiden die ik had konden al een klein beetje lezen, maar liepen nog heel erg achter voor hun leeftijd (10 jaar). Ik heb eerst wat oefeningen uit een soort werkboekje met ze gedaan en daarna met ze gelezen uit Pippi Langkous (in het Engels). Dit vonden zij erg leuk. Na het lesgeven nog even gevoetbald met wat jongens uit het weeshuis. De tweeling Ovilia en Emilia (van 3 jaar, die ook bij ons in huis waren voor een dag/nacht) waren de hele ochtend erg slaperig van de medicijnen voor malaria maar in de middag weer super druk en enthousiast.

Vandaag (woensdag) zijn we in de ochtend weer naar de school gegaan. Ik heb les gegeven in "groep 4/5" en de breuken behandeld. Hier krijgen zij morgen een toets over, dus we hebben veel oefeningen hierover gedaan.

We weten nu ook waar wij onder andere het sponsorgeld aan gaan uitgeven. We kopen 3 nieuwe schoolborden. Deze zijn hard nodig, zo zijn er voor sommige klassen helemaal geen schoolbord of ligt deze op de grond. Ook sponsoren we een maand eten voor het weeshuis. Dit is altijd erg lastig om bij elkaar te krijgen voor ze en super belangrijk, dus wij vinden het erg fijn dat wij ze een maand kunnen helpen.
Iedereen bedankt voor het sponsoren! Vooral ook OBS Vlisterstroom uit Haastrecht.

We zouden dit weekend naar Mole (Nationaal park) gaan, maar dat gaat helaas niet door omdat het is volgeboekt, dus gaan wij volgend weekend. Vrijdag gaan we naar de culturele markt in Tamale, waar we veel leuke souvenirs kunnen kopen (hebben we gehoord). Dus dit is ook erg leuk.

Abraham is vanaf vandaag een aantal dagen naar Tamale, we zien heb ook vrijdag, dan zal hij waarschijnlijk met ons mee gaan. Dus we zijn nu alleen in huis met de 3 oudere meiden van het weeshuis (die hier wonen). Dit is ook erg gezellig. Dit weekend komen er nieuwe vrijwilligers. Een Nederlands gezin van 5. Ik ben benieuwd. Zij blijven voor een week.

Groetjes aan iedereen en wie nog op vakantie gaat: fijne vakantie!

xxx

  • 17 Juli 2013 - 15:59

    Grada:

    Hoi Natascha,
    Wat leuk om jouw ervaringen te lezen! Wat een verschil met het onderwijssysteem hier in Nederland. Wat goed van jou om dat jij je zo inzet, echt geweldig!

    Ik wens je nog veel plezier, leerzame momenten en geniet momenten en ik zal je verslagen op de voet volgen!

    Groetjes. Grada Smit

  • 17 Juli 2013 - 16:32

    Ursula:

    Hoi Natascha en Ellen,
    Fijn om weer het een en ander te horen, wat een beleving, en wat een verschil met ons hier in Nederland, gewoon als leraar niet op komen dagen, maak je hier gelukkig niet mee.

    Gelukkig eten jullie daar goed en genoeg , ha ha

    Vanavond komt Sterre voor het logo, ben heel benieuwd.

    Groetjes van ons allemaal en een poot van Beau.

    kus



  • 17 Juli 2013 - 19:50

    Lisette:

    Super Natascha!!! Leuk om je verslag te lezen, en wat zal het allemaal anders zijn voor je. Goed idee om nieuwe schoolborden te kopen, super!!
    Veel plezier verder, Lisette

  • 17 Juli 2013 - 22:36

    Sylvia :

    He Natascha,
    Wat een hoop lln hebben jullie onder je hoede!
    Merk echt dat t nodig is dat er vrijwilligers zijn!
    Veel plezier daar en een goede leerzame tijd voor de kids!
    Ps goed idee om schoolborden te geven!! Kus!!

  • 17 Juli 2013 - 22:54

    Lia Van Baaren:

    hoi natascha wat leuk om te lezen wat je daar allemaal doe.nog een hele fijne tijd daar. Gr van ons

  • 17 Juli 2013 - 22:56

    Lia Van Baaren:

    wat leuk om alles te lezen wat je daar doet.nog een hele fijne tijd daar.gr van ons

  • 22 Juli 2013 - 21:07

    Oom Arjo :

    Hee Natas

    Ik heb je Blog met bewondering gelezen .
    Wat ben ik trots dat ik je oom ben

    Een geweldige meid ben je .

    Oom Arjo

  • 25 Juli 2013 - 07:52

    Madelon:

    Wat een kanjer ben je toch! Goed van je hoor. Zet m op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natascha

Actief sinds 19 April 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 6808

Voorgaande reizen:

10 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Ghana

Landen bezocht: