Het eerste weekend - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu Het eerste weekend - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu

Het eerste weekend

Blijf op de hoogte en volg Natascha

27 Juli 2014 | Ghana, Damongo

Vrijdag met een busje naar Wa gegaan samen met Laura, Jolinda, Abraham en een vriendin van hem. Het was zo'n 3,5 uur rijden. Aangekomen bij de plek waar de gids was, vertelde hij ons vast over de hippo sanctuary. Hierna met hem erbij doorgereden naar een dorpje waar twee mannen wonen die de kano's bevaren. Hier moesten we onwijs lang wachten. Ze deden aan de ramadan en hadden duidelijk geen haast. Het leek er niet op dat ze geld wilden verdienen. Liever de hele dag liggen op een bankje. Maar goed na lang wachten waren ze zo ver. De gids viel onderweg steeds in slaap. Uiteindelijk aangekomen bij de kano's en de grote rivier. Laura en ik zaten in één kano. Een stuk tegen de stroming ingevaren en toen zagen we de nijlpaarden! We mochten niet dichtbij komen, omdat ze heel gevaarlijk zijn, dus zijn we naar de rotsen toe gekanood en zijn we daarop geklommen. Hun hoofd en oren goed kunnen zien. Het waren er vijf. Helaas wel te ver weg voor een goede foto. Hierna weer met de stroming mee terug gekanood. Onderweg werden we ondanks de vele deet (anti muggenspray) werden we flink gestoken door onze kleding heen, dit was erg pijnlijk. Gelukkig waren het een soort dazen en geen malariamuggen. Toen we weer vertrokken met het busje, kregen we vlak daarna een lekke band. Gelukkig hadden we een reserve band mee, dus de mannen verwisselde hem. De kinderen van het dorpje kwamen al kijken. Erg interessant die blanken! Zij zagen er niet gezond uit.. Verder begonnen aan de terug reis. We hadden sinds het ontbijt niks gegeten en ook haast niks gedronken. Je kon ook nergens naar de wc dus veel drinken was ook niet handig. Om half 7 bij een restaurantje onderweg gestopt. Ze hadden alleen rijst, maar dat vonden wij prima. We kregen ijskoude rijst met saus en een stukje kip. Alles was koud en zag er oud uit. Ook zaten er vissengraten in. Dit hebben we dus niet gegeten. Het is niet beleefd om wat te laten staan, omdat ze zelf niet veel hebben maar hier zouden we echt ziek van worden. We hebben wel afgerekend (was gelukkig toch haast niks). Toen we weg reden, moesten ze hard lachen. In Damongo aangekomen hebben we hetzelfde gegeten in een restaurantje, maar dan warm en goed. In het huis nog lekkere mango gegeten!

Zaterdag zijn we eerst naar het weeshuis gelopen na het ontbijt. We konden niet verven, want de deur van het kantoor was op slot. Ik had nog een tennisbal mee (gekregen van Ellen), dus daarmee gevoetbald. Ook met stoepkrijt alle stenen versierd. Ze hadden zelfs elkaar onder getekend en hadden veel lol. Ook hebben de kinderen mij hun tuintje laten zien. Hier hebben ze jam (een soort aardappel) gepland. Rond 12 uur terug gegaan naar het huis en vier kinderen meegenomen die 's middags met ons mee mochten naar de markt. We gingen met de taxi naar het huis, dus dit was al een uitje op zich. Onderweg nog wat watermeloen gekocht die we gelijk lekker hebben opgegeten in het huis met de kinderen. Hierna hebben ze ook met ons warm gegeten (een soort prakje van jam). Twee oudere jongens gingen ook mee naar de markt. We hebben daar een soort van gefrituurde deegbal van bonen gegeten en de kinderen een flesje frisdrank gegeven. Ze keken hun ogen uit op de markt. Volgende week nemen we een aantal andere kinderen mee en kopen we ook wat Ghanese stof. Jolanda was ondertussen ook aangekomen in Damongo. Leuk om haar weer te zien. Ze blijft een weekend en moet dan weer aan het werk in Kumasi. 'S Avonds spagetti gegeten en Tanko (een van de oudere jongens) kwam nog langs om te kaarten (net als vorig jaar. Nu miste hij wel Bob zijn kaartmaatje).

Zondag begon de ochtend met de kerkdienst. Na het ontbijt kwamen de kinderen binnen druppelen, want dit keer werd het in het huis gehouden. Veel gedanst en gezongen en de kinderen hebben weer wat wijze levenslessen geleerd van Abraham. Becky had haar mooie jurk aan, die ze van mij had gekregen. Tussen de middag rijst met saus gegeten en toen naar het weeshuis gegaan. De hele middag samen met de kinderen de maïsplantjes bemest. Het maïs is pas gepland en moet nog hard gaan groeien. Het is een super groot veld en een goede investering voor de toekomst. Als avond eten fufu gegeten (een Ghanees gerecht) en de film 'snow white' gekeken met Laura, Jolinda en Jolanda.

Weetjes:
- douchen die ik hier met een emmer koud water en een bekertje.
- de wc doorspoelen is ook met een emmer water (die moet je eerst buiten vullen).
- twee keer per dag eten we warm.
- het fruit is hier heerlijk. Vooral de mango's zij veel lekkerder dan in NL.
- desinfecterende handgel is heel fijn.
- water drink je vaak uit zakjes van een 0,5 liter.
- elke dag een malariapil bij het avondeten.
- het is een half uur lopen naar het weeshuis.
- er zullen misschien wat spelfouten in de reisverslagen zitten, maar het internet is niet zo sterk dat je het goed kunt nalezen ;).

Groetjes Natascha

• 28 Juli 2014 - 10:51

Jolande:

Hoi Natascha!
    Wat leuk om jouw belevenissen te kunnen volgen! Geniet er van en maak er een mooie tijd van! Maar dat zal vast wel lukken! Je vorige bericht heb ik via de "klep app" verstuurd ;-) en dat zal ik nu weer doen. Zo leven we allemaal met je mee! Knuffel voor jou en alle kinderen daar! Groetjes vanuit een vandaag heel regenachtig Stolwijk! Xxxxx Jolande

• 28 Juli 2014 - 10:52

Sylvia:

Hey Natascha,
    Zo te lezen heb je alweer heel wat gezien en
    gedaan!! Super leuk!!! Behalve t douchen
    En naar de wc gaan dan. Volgens mij wen
    je daar niet aan maar laat dat de pret
    niet drukken hahaha! Zal je missen op
    Onze vakantie!! Dikke kus! T. Syl

• 28 Juli 2014 - 14:11

Joke Hehakaja:

Wat een mooi verhaal, ik zie het helemaal voor mij. Je went wel erg snel daar! Heel veel plezier verder!!!
    Groetjes, Joke

• 28 Juli 2014 - 17:08

Christy:

Haha wat een verhaal joh! Echt zo anders he dan Haastrecht ;)
    Maar wel heel erg leuk om te lezen!! Heel veel succes en plezier nog daar Xx

• 29 Juli 2014 - 12:53

Lisette:

Super Natascha, dat je het zo naar je zin hebt! Erg leuk om je verslag te lezen. Geniet, en ik kijk al weer uit naar je volgende verslag!