Mole National Park - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu Mole National Park - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Natascha Hooft - WaarBenJij.nu

Mole National Park

Door: Natascha Hooft

Blijf op de hoogte en volg Natascha

28 Juli 2013 | Ghana, Damongo

Heee allemaal,
Weer een reisverslagje vanuit Ghana. Donderdag was de laatste schooldag. Ze kregen allemaal een rapport mee naar huis. Op dit rapport stonden niet alleen de cijfers, maar ook hoeveelste ze waren geworden van de klas… Gelukkig doen wij dit in Nederland niet. Donderdagmiddag was het feest! De Nederlandse familie (Arida, Hans, Lisanne, Susanne en Bob) was er voor het laatst, dus werd er een leuk afscheid georganiseerd. Alle kinderen kwamen naar het huis van Abraham toe. Het was een feestje met muziek, dans, fruit en drinken. Erg gezellig. Het was een leuk afscheid. Ik vond het nu al best lastig, laat staan als ik zelf straks afscheid neem van de kinderen. Vrijdag gingen wij samen met de familie op weg naar Mole National park (wij konden met hun meerijden). Erg gezellig dat we hier tegelijk heen gingen. We kwamen er ’s ochtends aan en moesten nog even wachten tot we konden inchecken dus hebben we eerst nog even wat gedronken en bij het zwembad en het uitkijkpunt gezeten. Vanuit het zwembad/ uitkijkpunt kon je over een vlakte heenkijken. Als je geluk had kon je dan ook dieren zien! En geluk hadden we zeker, want we zagen gelijk olifanten! Daarna werden we door twee mensen (een Schots meisje en een Duitse jongen, Angela en Daniël) meegevraagd op kano safari. Er konden 5 mensen in een kano, dus we hadden ook Susanne meegevraagd. De kano safari duurde helaas niet zo lang, maar was wel leuk om te doen. We zagen vooral natuur, maar hebben ook een aapje gezien! Later in de middag zijn Ellen en ik op jeepsafari gegaan samen met twee andere Nederlandse meiden (Lis en Anna) en met Angela en Daniël. Ook kwamen er nog een aantal andere mensen bij, zodat we met zijn 9en in de jeep zaten, en het een goedkope safari was! (Je betaalt o.a. voor het huren van de auto). We zaten boven op het dak van de jeep en dit was erg leuk! We hebben niet veel in de jeep gezeten, want we hadden een fantastische gids die ons meteen meenam door de bossen naar de olifanten. Het is zeldzaam om ze in het park te zien rond deze tijd, maar we hadden dus weer super veel geluk. De olifanten hadden we gevonden. Een hele groep en we konden ze van dichtbij zien. Ook hebben we antilopen, hertjes, aapjes en pumba’s (helaas zijn hier geen timon’s) gezien. Na de safari kwamen we ook Niels weer tegen. Hij verblijft in Mole (we zaten met hem in het vliegtuig en zijn hem al 2 keer eerder in verschillende plaatsen tegen gekomen, erg toevallig). We hebben samen met Lis, Anna en Niels gegeten. Nog even nageborreld en naar bed gegaan. Zaterdag heb ik samen met de Nederlandse familie, een andere Nederlandse meneer (Johan) en Lis en Anna de loopsafari gedaan. Deze begon om 7 uur ’s ochtends. Ik had gevraagd of we weer de zelfde gids als de vorige dag konden krijgen en dit kon, dus dit was super leuk. We hebben twee uur gelopen, bergen beklommen en afgedaald en weer een hoop gezien! Een olifant van echt maar 5 meter afstand! Ook weer veel hertachtige dieren. ’s Middags lekker aan het zwembad gezeten (jaja, ze hebben een klein zwembad in Mole!) en uitgerust. Ook weer een hoop dieren gezien bij het zwembad en het uitkijkpunt! Wat een heerlijk uitzicht daar! ’s Avonds gezellig gegeten en gedronken met Niels, Johan en de Nederlandse familie. Zondag zijn zij vroeg vertrokken om verder door te reizen, dus hebben wij helaas ook afscheid van ze genomen. Erg jammer dat ze weg zijn, want ik heb een hoop met ze opgetrokken toen Ellen ziek was (malaria, zie ellendew.waarbenjij.nu). We hebben in ieder geval telefoonnummers uitgewisseld en als alles volgens planning verloopt op onze terug reis, zien we ze weer in Kakum (Nationaal park) volgende week zaterdag!

Vanochtend (zondag) hebben we uitgecheckt bij Mole. We konden met Johan meerijden terug naar Damongo, want hij kwam daar langs als hij naar Tamale ging. Eerst zijn we nog samen met hem en Niels naar het plaatsje Larabanga gegaan (hier kom je langs vanuit Mole naar Damongo) om de oudste Moskee van Ghana te bezoeken. Deze is al 600 jaar oud. We kregen een rondleiding van een Ghanese man die Niels erg goed kent. Dit was erg leuk. Ook hebben we het project gezien waar Niels mee bezig is (het bouwen van een school). Nu zijn we weer terug in het huis van Abraham. Het was te laat om nog naar de weeskinderen toe te gaan, voor het avondeten, dus ga ik morgenochtend weer naar ze toe. Er zijn ook een aantal kinderen in het huis dus daar ga ik zo even mee kaarten.

Groetjes Natascha